livet, håpet og kjærligheten - life, hope, and love

This is a blog that (till now) is about life, hope and love. My everyday experiences as a human being, struggling with warious matters in life, but also moments of happiness, good things in life. Ingunn

Thursday, May 18, 2006

Vel overstått og balanserer videre i drømmenes verden

17. mai var fin - heldige med været var vi også.

Nå er hverdagen her igjen og det er ting å ta tak i. Var til min siste time hos den kloke mannen i dag. Rart. Nå er det mitt ansvar hvor veien skal gå videre. Tror jeg skal lese litt på egen hånd en stund, for å finne fram til hva som kan være lurt å gå videre på. Jeg nevnte gestaltterapi, men desverre finner jeg ingen i Trondheim som driver med dette.

En viktig teknikk i denne behandlingen er hvordan vi forholder oss til drømmenes budskap. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe an det. Jeg drømmer jo, men ofte sover jeg så lett at jeg ligger i en blandingstilstand av drøm og våkenhet hele natta...Blir vi flinkere til å tolke dette budskapet fra vårt indre, kan det hjelpe oss til å gi oss ny innsikt i egen personlighet og livsløp sier disse forskerne.

Erik Fromm skriver at en drøm som ikke blir forstått er som et brev som kke blir åpnet. Men det å tolke en drøm krever kunnskap om drømmenes språk, gjerne litt mer gjennomtenkt enn ukebladenes drømmealfabeter.

Freud mente at vi har et ubevisst nivå av vår personlighet, og det er dette nivået vi får kontakt med når vi drømmer. Senere har det kommet nye tanker og forståelseromkring drømmer. Fromm nevner i boka "The forgotten language" tre måter å forstå drømmer på. For det første synspunktet som har sitt utspring i psykoanalysen,og som sier at alle drømmer er uttrykk for en irrasjonell, ufornuftig og asosial side ved mennesket. For det andre er det Carl Jungs tolkninger som sier at drømmer er åpenbaringer av ubevisst visdom, som blir ført ned til individet fra generasjonene før. Og for det tredje det synet som Fromm representerer, at drømmene gir uttrykk for enhver tankeaktivitet og gjenspeiler ubevisste konflikter såvel som en tenkende del av oss selv. Det vil si at drømmene gir uttrykk for både det verste og det beste i oss selv.

Søvn, søvnvansker og drømmer syns jeg er interessant fordi det er et felt det finnes mange kunnskapshull. Dette er et ledd i leiten min etter mening.

Men, det er jo viktig å kunne bryne meningene sine litt i prat med kloke personer, så jeg må nok finne meg en sånn igjen. Foreløpig har jeg en fastlege som er fantastisk til å stille opp.

Har vært hjemme fra jobb i dag, - ondt i handa. Skal innom en tur et par timer i morra for jeg har en avtale. Men nå tar jeg legen på alvor - betennelser er ikke å spøke med! To stykk er kalt oppover. En for 17.mai-oppvasken, en for tur med hundene. Så skulle jeg ha vaska golvet, men det tør jeg ikke å mase om.....får tåle litt skitt og rot da, men blir jo typisk så himla oppmerksom på det som skulle vært gjort nå da..

Hatt koselige telefoner fra Eli og Anne Sidsel som sier de har hatt ei kjempetrivelig helg i Trondheim og det er jo bra :-).

Nå skal jeg sende mail til damene og forsøke å forklare hvordan de kommenterer blogginnleggene!

Ingunn

2 Comments:

  • At 3:39 PM, Anonymous Anonymous said…

    test

     
  • At 2:29 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hei

    Du sier du ikke finner noen gestaltterapeuter i Trondheim. Vi er nå 2 som er ferdigutdannet og det er 4 som er studenter på ulike nivå ved Norsk Gestaltinstitutt. Ta gjerne kontakt!

    mvh
    gunn helen stieng

     

Post a Comment

<< Home