livet, håpet og kjærligheten - life, hope, and love

This is a blog that (till now) is about life, hope and love. My everyday experiences as a human being, struggling with warious matters in life, but also moments of happiness, good things in life. Ingunn

Wednesday, May 10, 2006

Early morning blues

Ja, da er døgnet litt snudd. Ligger nok i genene dette. Lever "sunt" nå, uten medikamenter for søvn - det får konsekvenser, Sto opp 03.15. Sovna rundt midnatt, men våkna med vondt i hodet. Halvfire var jeg på Esso og kjøpte Paracet - sånn er det å bo "sentralt". Herlig musikk på radioen om natta forresten :-).

Ble sviktet med hjelp med oppvasken (gipset hånd) i går. Ungene har vært her med to venner og hatt rekekalas - men tror du de ryddet opp? Stakkars Mari må ta støyten og komme og hjelpe meg i dag. Lina har eksamen i kunsthistorie i morra (altså torsdag). Men de SKULLE ha gjort den jobben tirsdag. Er det EN ting som er ganske umulig når en bor alene med gipset hånd, så er det oppvask (oppvaskmaskina har gått i stå).

Ellers en vakker morgen med lettskyet blå himmel, meldt rundt 20 grader. Men kulda kommer fra i morra dessverre.... men naturen trenger absolutt ei skur, men det kan jo godt være varmt likevel. Heldigvis en ting det er lite å gjøre med. Trønderhovedstaden er et syn i disse ustabile tider, surt fra morran og varmt og sol utover dagen. Du kan se alle varianter av påkledning, fra allværsjakker til sommerkjoler. Må nesten ha med seg to skift når en drar på jobb :-).

Hundene (Nikki og Tino) er vanedyr, og slett ikke interessert i å være med på en så tidlig morgentur. Det var å tisse, så sprang Nikki rett inn igjen til godstolen. Men jeg har vært snill og gitt dem godis: Leverpostei. Så de er så fornøyde så.

Begynner å bli rimelig lei av gipsen nå - men kjenner godt at hånda ikke er leget - det gjør jævlig vondt til tider. Gipsen (og metallspilene) skal tas ut 23.mai. Så er det i gang med håndfysioteraqpi. Det hadde jeg aldri hørt om før....det er nå bra vi har en velferdsstat. Uansett vil jeg ikke få mer enn 80% førlighet (med trening). Det var et komplisert brudd. Men en filleting i den store sammenhengen.

40 milliarder vil vi komme til å pusse opp hus og hjem i år sier de på radioen. Det er europatopp - min husholdning trekker nok noe ned her.....Det er vel sånn at vi her i landet bygger oss vårt eget lune/"stæsja" rede på bekostning av å være så sosiale som i sydligere strøk - i betydning spise ute etc., jeg vet ikke jeg. Mari var i 1998 på utveksling 1 mnd til Santiago de Compostela, Galicia (gjennom CISV*). Det var en velstående familie, men de bodde i en ganske liten leilighet; men så hadde de en stor Hacienda da, ute på landsbygda. De hadde tjenestejente også og det Mari husker best er at hun klippet neglene hennes mens hun sov! Nå planlegger vi så smått å spare til å gå noe av pilegrimsleden dit. Det skal være en flott tur - men ikke billig. Har ikke holdt kontakten med Tamara og hennes familie heller annet enn julekort. Tamara var hos oss en mnd etterpå, blant annet var vi på Hestsjøen og bada. Tror ikke hun hadde badet i så kaldt vann før - og så mye knott! :-). Lina var på barneleir året før på Voss, men det spilte ingen rolle - det var en egen "landsby" med 16 nasjonaliteter. Se evt. http://www.no.cisv.org/ Tantebarnet mitt var på tilsvarende leir i Brasil. Disse leirene blir et minne for livet for de fleste. De bor gratis og har kost o.l., men må betale evt. flybillett/togbillett. Lina snakker enda om "leiren min".

Tilbake til hverdagen: Snart i dusjen og så på jobb (aktiv sykmelding så jeg kan se det meste av frokost-tv først - som om det var en höjdare...).

Så gleder jeg meg til ei sosial helg!
Ingunn

*CISV er en religiøst og politisk uavhengig barne- og ungdomsorganisasjon som arbeider for fred ved å skape større forståelse mellom mennesker fra ulike kulturer og nasjoner.
CISV er etablert i over 50 land i samtlige verdensdeler. CISV arbeider hovedsaklig med barn og ungdom fra 11 år og oppover til 18. De eldre ungdommnene har egne temaleirer og kan også være med som ledere på barneleire - en flott måte å bli kjent med andre kulturer på-

0 Comments:

Post a Comment

<< Home