livet, håpet og kjærligheten - life, hope, and love

This is a blog that (till now) is about life, hope and love. My everyday experiences as a human being, struggling with warious matters in life, but also moments of happiness, good things in life. Ingunn

Sunday, May 07, 2006

På vei ut av bølgedalen - ut av mørtna - inn i lyset


Tanker på en søndag i mai.
Det er summen av belastninger som løyser ut ei krise, sier psykiateren Hans Olav Tungesvik. For noen skal det lite til, for andre mye – men alle har vi ei grense for hvor mye vi tåler. Lærdomen er at en etter ei krise må ta hensyn til de sårbare felta sine, slik at en ikke ”går i baret” på nytt.
(det var nå litt lettvint sagt da , Tungesvik)
Oftest er det belastniger i arbeids- og yrkesliv som utøser krisa, men veldig ofte kombinert med vanskeligheter i familie- og kjærlighetsliv.

Å ha et alvorlig sykt barn eller å bli fratatt barnet sitt er en av de største kriser et menneske kan utsettes for.

Jeg er litt på leiting nå, men har falt ned på å kikke nærmere på gestaltpsykologi.
Kilder: Lise Valla og Fredric Perls.
Gestaltz betyr helhet og poenget er å fremme vekstprosesser og utvikle menneskelige muligheter. Perls sier vi må fylle igjen de hullene som finnes i personligheten, slik at man kan gjøre den hel og fullstendig igjen.

For å nå dette målet er vi nødt til å tåle ev viss porsjon angst. Engstelse er spenningene vi bærer med oss, og som alltid vil være der når vi står foran kløften mellom nå og da. Persl legger også vekt på at vekstprosessen er en prosess som tar tid. Snarlige løsninger finnes ikke. Det kan være vanskelig å akseptere når en er ien krise, det er helt sikkert. Første skritt (som kan ta lang tid) er å etablere den tryggheten som ligger i å ha tatt et standpunkt for meg selv. Etterhvert har jeg lært å forstå at en rose er en rose, og jeg er hva jeg er, og i dette øyeblikk kan jeg muligens ikke bli noe annet enn den jeg er (Perls).

Jeg skal ikke skrive så mye mer om dette nå, men en av teknikkene gestaltterapien bruker er fantasireiser. Ved hjelp av tre oppmerksomhetsformer:

1. Oppmerksomhet på den ytre verden
2. Oppmerksomhet på den indre verden, min kropp, mitt jeg
3. Min oppmerksomhet på fantasiarbeid, som forestillinger, tolkninger, tanker, minner om fortiden, forventninger til framtida o.l

Ved hjelp av de tre oppmerksomhetsformene og ved hjelp av andre teknikker, kan vi så i løpet av en prosess hvor vi arbeider med vårt indre liv, oppnå en større følelse av at vi blir hele mennesker i følge denne teorien.

Det gjenstår å se! Jeg tenkte jeg skulle finne en gestaltterapeut i Trondheim, men det var ikke så enkelt. Hvis noen har opplysninger eller erfaringer så gi gjerne tilbakemelding!

Kommer tilbake til dette, kan varmt anbefale Lise Vallas bok: "Vandringer i mitt landskap".
Ingunn



Ikke alt vi erkjenner kan endres, men ingenting kan endres før vi har erkjent det
(James Baldwin)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home