livet, håpet og kjærligheten - life, hope, and love

This is a blog that (till now) is about life, hope and love. My everyday experiences as a human being, struggling with warious matters in life, but also moments of happiness, good things in life. Ingunn

Wednesday, May 03, 2006

Ny dag - onsdag og jeg vil starte med en tekst jeg har fått av Eli

VEIEN TIL NEDERLAND av Emily P. Kingsley


Når du venter barn, er det som å planlegge en fantastisk ferietur - til Italia.
Du kjøper en stabel med guidebøker og legger store planer: Colosseum, Michelangelos David. Kanskje lærer du noen nyttige fraser på italiensk. Alt er veldig spennende.
Etter en måned med ivrig forventning, kommer endelig dagen. Du pakker kofferten og drar av sted. Flere timer senere lander flyet. Flyvertinnen tar mikrofonen og sier “Velkommen til Nederland”. “Nederland??”, sier du. Jeg hadde bestilt tur til Italia! Jeg skulle vært i Italia nå. Hele livet har jeg drømtom å dra til Italia”
Men det er en endring i flyets rute. De har landet i Nederland, og der må du bli. Det viktigste er at de ikke har tatt deg med til et forferdelig skittent sted, fullt av nød og sykdom. Det er bare et annet sted.
Så må du gå ut å kjøpe nye guidebøker. Og du må lære et helt nytt språk. Det er annerledes mennesker, det er et annerledes sted. Det er roligere enn i Italia, ikke så flott som Italia, men når du har værtder en stund og du får pusten igjen, ser du deg rundt…og du begynner å legge merke til at Nederland har vindmøller og Nederland har tulipaner. Nederland har til og med Rembrandt.
Men alle du kjenner er travle med å reise til og fra Italia, og de skryter av hvor fabelaktig fint de har hatt det der-Og for resten av livet kommer du til å si “Ja, det var DIT jeg hadde tenkt meg også. Det var det jeg hadde planlagt” Og smerten ved det vil aldri, aldri bli borte, fordi tapet av en drøm er et veldig, veldig tap. Men…hvis du tilbringer livet med å sørge over at du ikke kom deg til Italia, vil du aldri føle deg helt fri til å nyte de helt spesielle og skjønne sidene - ved Nederland.

Ingunn

3 Comments:

  • At 8:45 PM, Blogger Berit said…

    Jeg har vært både i Nederland og Italia jeg, og vet at begge (alle) plasser (situasjoner) har sin skjønnhet bare du er åpen for å motta og selektere det vakre og interessante.
    Fikk jeg sagt det jeg tenkte no?...håper det.
    Håper ellers at det går bedre med hånda di, Ingunn. jeg har vært fraværende på blogg lenge no, vanvittig travelt både på jobb og hjemme. Sensurerer eksamen natt og dag, mens den siste finishen (handling av de siste detaljer) foregår på kjøkkenet. Ser du tenker på den 12., den sløve Helge kommer ikke, han oppdaget plutselig at han har senvakt. Men han vil trefffe dere etter jobb, og håper dere fortsatt er oppegående etter 22.00. Hvis dere vil, kan jeg komme en tur, enten her eller der.

     
  • At 2:03 PM, Blogger Betty Boom said…

    Ja da er avtalen Kl 15 på STOLT

    kl 20 på Kyoto.


    Betty

    Berit snakker du med Torill?
    Jeg smser Eldbjørg og Thitiratana

    betty

     
  • At 11:34 AM, Blogger Berit said…

    En ting til....vi har vel alle i større og mindre grad "nederlandske barn" som er både vakre og interessante.Takk for melding i dag. Håpe Kyoto og Sushi er det samme, ellers blir jeg forvirret...

     

Post a Comment

<< Home