livet, håpet og kjærligheten - life, hope, and love

This is a blog that (till now) is about life, hope and love. My everyday experiences as a human being, struggling with warious matters in life, but also moments of happiness, good things in life. Ingunn

Sunday, July 09, 2006

Jeg er i en renselsesprosess - trur æ

Før jeg starter: jeg har fått virus på tastaturet mitt, så dette kan bli interessant.

Vel, Lørdagen var fin den, sånn i utgangspunktet. Regn var det jo, men pytt tur ble det. Så har jeg jo spinningsykkelen da, som jeg behørig har plassert bak sofaen / kikker infernalsk på meg fra bakom der. Rolig dag elers med diverse rydding. Jeg har funnet gamle bilder fra et helt liv / blir pensjonistoppgave å få orden på det.

Så er jeg bekymret for Nær han har tatt losji hos sin mor og får sikkert god pleie. Kunne vel hun trengt mest kanskje.

Jeg burde ikke la dette gå inn på meg, men følte meg jævla alene i går kveld da de tre satt der og lagde historier om meg.
Da vi bodde i rekkehuset enda - midt under den verste krisa, sto jeg alltid først opp, kokte meg kaffe og satte meg ute i sola, hvis den var der. En par ganger kom han da min svigerfar, da han visste bare det var jeg som var våken, og skulle prate vett inn i meg. Jeg var ikke veldig mottakelig...
Jeg fikk høre at jeg var en ulykke for familien, at årsaken til elendigheten lå hos meg alene. Sola gikk bak en sky da gitt. ...
Det verste er at da var jeg så nedkjørt allerede at jeg klarte ikke å forsvare meg. Men, flytta etterhvert gjorde jeg da, så noe seg nok inn i mine innerste sirkler.
Så har han, selvfølgelig i beste mening - egoet hans er jo truet må vite, kjørt opp saken i avisa. Noe som førte til at L måtte søke dekning. Det skal ikke stikkes under en stol at det hjalp oss i systemet, men det der har svære omkostninger, blant annet har han ringt alt som stavrer og går av politikere og pamper og også nevnt mitt navn. Enda i dag synes jeg det er ubehagelig å møte enkelte av disse som fikk deler av min livshistorie trødd nedover seg mot min vilje.
Men som Betty sier: Spørsmålet jeg må stille meg selv er: Hva er det med meg som gjør at andre tar seg retten til å gjøre slikt mot meg. Andre kan vi aldri endre, bare oss selv (men det e lov å vær forbanna).
Jeg har lest om psykologiske spill i helga - brukes i såkalt transaksjonsanalyse (Jung, Reich, Lowen). Det er tre roller i psykologiske spill: forgriperen, offeret og redningsmannen. Det kan være vanskelig å avgjøre når man befinner seg i psykologiske spill. Rollene er heller ikke rene, vi har alle deler av dem i oss. Kommer tilbake med mer om dette. Jeg vet jeg lett havner i grublerier nå...
Rar renelsesprosess dette sikkert, men jeg måtte starte (fortsette) her nå . I morgen skal jeg finne meininga med livet.
Kanskje ' ska æ
Vie dagen min te solå - heise flaget mitt for hu
så fekk åbna og låst dørå innen klokkå va blitt sju
vie dagen min te solå ja, og falle det i smag ska eg stå opp,
ska eg voksa ska ver vakker, eg, i dag
Ska sei ha det fysst på badet, ska ta solå med te køys
ska kjøra linjå sikkert mydlå alvor åsså tøys;
via dagen sin te solå kan det vera någen sag, når du vett du har det i deg
ska ver vakker, eg, i dag
Vie dagen min te solå, de med auer ska få se
eg ska lysa opp i mørknå - ska få merka eg e te
ska få dagen te å vara, legge morgendagen bag
det e morning, eg har stått opp ska ver vakker, eg, i dag
Husker jeg fikk en god følelse av den. Den har en sånn lys, fin morgenstemning i seg, synes jeg. Har den på LP med Ryfylke visegruppe.
Nå skal jeg starte vandringer i mitt landskap.
Ingunn Helene Engstrøm Thorland 080706 kl. 05,50

0 Comments:

Post a Comment

<< Home