livet, håpet og kjærligheten - life, hope, and love

This is a blog that (till now) is about life, hope and love. My everyday experiences as a human being, struggling with warious matters in life, but also moments of happiness, good things in life. Ingunn

Thursday, April 13, 2006

Jeg kan ikke dy meg: Ulikhetene i samfunnet øker - "de som har skal få"

Ble fristet til en politisk ytring, mest om skolen, men det gjelder jo også alle sider av samfunnet.

Min påstand er at den norske skolen skaper ulikhet. Dette viser også forskning hvis vi sammenligner oss med Finland og Island og også svenskene. Hvor godt norske 15-åringer leser er mye mer avhengig av foreldrenes utdanning hos oss enn i nabolandene!!!. Og betydningen av sosioøkonomisk bakgrunn (foreldrenes utdannelse, klassebakgrunn og kulturelle kapital) øker fort i Norge. Allerede i min spede politiske ungdom visste vi dette: Barn fra hjem med mange bøker i bokhylla har mye større sjanse for å gjøre det bra på skolen enn barn som kommer fra hjem med få bøker. De kan flere ord når de begynner på skolen, de kan "kodene" på skolen. Skolen ligner mer på "hjemme" for disse elevene. Pedagogen Gunn Imsen har sagt at skolen er laget for en gjennomsnittselev som ikke finnes, jo sant det, men noen ligger nærmere gjennomsnittet enn andre.

Dette handler jo også om skolen: Skolen skal gjøre elevene til "gagns mennesker" - til gagns for hvem, jo for samfunnet.

Men hvem bestemmer hva som er de "riktige" ferdighetene å ha i samfunnet? De dominerende i samfunnet bruker språket i produksjonen av tale- og tankemønstre. Dette er noe de dominerende gruppene finner "naturlig" for seg. (jfr Bourdieus doxa - heterodoxa-diskusjon). Samtidig finner de dominerte det i alt for liten grad nødvendig å stille spørsmål ved dominansen, fordi tilstanden er nøytralisert som en "naturlig sosial orden". Dette finner vi igjen i skolen, i kunsten, i hva som er fin musikk, hva som er en bra blog?
. Noen har DEFINISJONSMAKTEN.
For å ha sagt det: heldigvis er det noen som opponerer, men det KOSTER, alle vil vi at det skal gå våre barn vel, men kostnadene kan bli svært høye!

Kan vi komme dit at skolen har ambisjoner på alle barns vegne, uavhengig av sosial bakgrunn eller at noen barn har andre ferdigheter enn det som skolen automatisk etterspør? De som ligger et stykke fra gjennomsnittet på pluss-sida sånn etter som hvilke øyne som ser?
Inkluderende skole og at alle skal ha rett til tilpasset opplæring er nok en stor utfordring for de fleste skoler.

Ingunn, st.olav, 13.04, 19.55

0 Comments:

Post a Comment

<< Home